18-02-12

Profielkeuze: Wiskunde A of B?

Veel van jullie zullen natuurlijk vast wel een profielkeuze moeten maken/gemaakt hebben voor in de Tweede Fase. Natuurlijk een grote stap die je zet in je leven en natuurlijk voor jezelf! Ben je meer een talen mens? Of hou je toch liever van rekenen? Iedereen weet vast wel waar die zelf wel en niet goed in is. Dus het profiel zelf kiezen is nog niet zo moeilijk, maar tussen welke wiskunde moet je kiezen? Want veel mensen weten juist dit niet van het enorme verschil tussen wiskunde A en wiskunde B. Ik weet dit namelijk wel, ik heb ze namelijk allebei gedaan.


Natuurlijk heeft mij dit dilemma zich ook 2 jaar geleden afgespeeld. Ik zou een keuze moeten maken tussen A óf B. Ik wist het meteen al zeker; Ik ben een rekenmens, geef mij maar wiskunde B. Formules oplossen, grafieken. Ja, dat was helemaal mijn ding! Dus had ik uiteindelijk gekozen voor het profiel natuur & techniek met wiskunde B erin. Alles leek perfect te zijn, totdat mijn wiskunde docent me niet liet gaan.. Te lage cijfers volgens haar. Moest ik dan wiskunde A doen? Kansberekeningen, een nieuw profiel? Ja dat moest nog desnoods 2 weken voor de zomervakantie gebeuren. Lekker handig dus. Maargoed, ik ben het profiel natuur & gezondheid gaan doen, met wiskunde A.  Alles leek goed te gaan, het vierde jaar, mooie cijfers voor wiskunde, maar toen kwam de 5e klas. Ik vroeg me eigenlijk af wat ik daar in hemelsnaam deed. Wiskunde vind ik sowiso een leuk vak, maar ik snapte alles bijna al. Er kwamen onderwerpen voor, die ik ook in de tweede klas al behandeld had... Dus kon ik beter wegblijven in de lessen. Maar dat deed ik niet, daarom heb ik besloten om met een klasgenoot toch over te stappen naar wiskunde B. Opzich gaat alles nu goed en moet je natuurlijk wel veel inhalen om over te stappen naar een iets hoger niveau en heb je de kans om gigantisch achter te lopen. Je moet immers wel de keus maken of je het wel echt aankunt.

Een verschil met wiskunde A en B: Wiskunde A heeft vooral veel kansberekeningen. Ook wel machtsfunties en al die formules, maar toch in een simpele vorm. Ook krijg je natuurlijk wel grafieken, maar niet zo uitgebreid. De stap tussen wiskunde A en B is eigenlijk veel te groot. Wiskunde B is totaal anders. Dus als je echt een wiskunde leuk vind en het kan, kies vooral voor wiskunde B. Je kunt er echt veel meer mee dan wiskunde A ;) Just saying.

xx

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen