07-08-12

How to: een bijbaantje krijgen

                                Large-msg-134272934149_large

Deze keer even heel wat anders dan beauty, make-up of nagellak. Ik wil jullie wat tips geven en het leek me leuk om wat sollicitatie tips te geven voor je bijbaantje. Veel jongeren willen in de vakantie of na schooltijd een bijbaantje hebben. In de zomervakantie heb je een grote kans dat bedrijven opzoek zijn naar nieuw personeel. Heel leuk allemaal, maar dan moet je eerst even zorgen dat je wordt aangenomen. Met deze tips kom je al een heel eind en het heeft bij mij zeker wel geholpen!

1. Ga op zoek!
Wanneer je de hele dag thuis zit, weet je zeker dat je nooit een baantje zult krijgen. Kom op, ga erop uit! In de stad of dorp dicht bij je zoeken ze vast wel wat mensen. Ga gewoon naar binnen en vraag of ze hulpkrachten nodig hebben op dit moment. Don't be shy (: Op internet staan ook vaak vacatures vrij. Neem dus regelmatig een kijkje.

                             

2. Bedenk waar je het beste kunt werken
Bij mij werd dit al heel snel duidelijk. Mijn enigste optie was een supermarkt eigenlijk, want die zijn 's avonds open. Bij ons in het dorp is het vrijdag koopavond, maar dan had ik altijd volleybal. Een supermarkt was voor mij ideaal, dan kon ik mooi 's avonds werken wanneer ik tijd had. Misschien vind je een supermarkt echt helemaal niks en wil je graag in een kleinere winkel werken. Misschien is een kleding winkel wel leuk. Werken bij een ijssalon is voor in de zomer ook leuk werk om te doen.

3. Zorg dat je CV en sollicitiebrief er verzorgd uitzien.
Winkels vragen altijd wel naar je CV, zorg dat die netjes is bijgewerkt en dat het er verzorgd uitziet. Dat geldt ook voor je sollicitatiebrief. Spreek in je brief de persoon niet aan met je, maar met u. Wees positief en vertel waarom jij de geschikte persoon bent voor deze baan.

4. Ik heb een sollicitatiegesprek, wat nu?
Oké, je bent dus zover: de winkel/bedrijf zoekt dus inderdaad hulpkrachten en heeft jou uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Super spannend, maar eigenlijk stelt het niet veel voor. Je maakt een praatje met een van de medewerkens en that's it. Aan de hand van een sollicitatiegesprek kunnen de medewerkers bepalen of jij geschikt bent voor deze job.

5. Wat kan ik verwachten op een sollicitatiegesprek?
Allereerst, stel je altijd netjes voor op een sollicitatiegesprek, dat is echt heel belangrijk. Natuurlijk weten diegene met wie je een gesprek hebt wie die voor ogen heeft, maar het gaat om het idee. Wat kun je verwachten? Dat is bij elk sollicatiegesprek wel anders. Meestal krijg je wat vragen wat je doet voor opleiding, wanneer je eventueel kan werken (welke dagen, hoeveel uur je beschikbaar bent) en dat soort standaard dingen. Bereid je altijd voor op de vraag: Waarom ben jij de geschikte persoon voor deze baan? Die vraag krijg je altijd wel op een sollicitatiegesprek. Voor de rest komt het beter over als je je gewoon netjes kleed en het belangrijkste: Wees positief, kom optijd, glimlach en wees jezelf, you can do this girl! :D

                  387437_295708100477296_145550452159729_831869_18460396_n_large


6. Ik ben niet aangenomen. Wat nu?
He jammer zeg! Wees niet getreurd, ga gewoon lekker opzoek naar een andere baan die wel bij je past. Misschien moet je verder kijken en iets heel anders gaan doen. Wie niet waagt, wie niet wint.

7. Ik ben aangenomen! Wat nu?
Gefeliciteerd! Nu heb je dus je baan eindelijk te pakken. Aan het begin word je ingewerkt. Je werkt met iemand samen die alles uitlegt hoe je te werk moet gaan. Ik ben voor mijn bijbaantje ingewerkt op de kassa in een supermarkt. De eerste keer vond ik het doodeng, maar naar lang oefenen gaat het nu supergoed. Let goed op wat je collega zegt en onthoud dit goed. Stel je ook altijd voor aan al je collega's. Het voelt een beetje stom wanneer je je collega nodig hebt en je weet zijn of haar naam niet.. Je hoeft echt niet zenuwachtig te zijn, het komt allemaal goed, ook met jou!

Dit waren mijn tips voor jullie om een bijbaantje te krijgen. Veel succes ermee! (:

1 opmerking:

  1. Ik werk al fulltime, dus ik heb er zelf niks aan, maar wat een leuke en handige tips!

    BeantwoordenVerwijderen