22-09-12

How to: De baas blijven over tandvleesontsteking

                                           Awesome-candy-glossy-rainbow-lips-11_large

Een mooi gebit hebben is voor mij belangrijk. De tandarts en ik zijn gelukkig allebei tevreden over mijn gebit (kan ook niet anders na een beugel). Alles blijkt zo mooi te zijn, maar er is één ding waar me gebit echt moet tegen vechten: tandvleesontsteking. Tandvlees ontsteking is iets waar ik zeker wel twee keer per jaar tegen aan stuit. Vooral wanneer het lente en herfst is moet ik er weer aan geloven. Dat vreselijk pijnlijke gevoel dat me letterlijk op mijn zenuwen werkt. De laatste keer dat ik er weer goed last van had was ik er klaar mee. Ik ben al zovaak naar de tandarts geweest, heb tig medicijnen gehad, bruistabletten geprobeerd, niks dat hielp (of pas naar 3 weken begon te werken). Dit keer wilde ik me niet gek laten maken, er moest toch iets zijn waar het van over ging?

Even in het kort: De ontsteking in de rand van het tandvlees wordt veroorzaakt door bacteriën in de tandplak. Tandplak is een zacht en kleverig, nauwelijks zichtbaar laagje van speekseleiwitten en bacteriemassa (biofilm) op de tanden en kiezen. Tandplak kan verkalken tot tandsteen dat stevig vastzit aan de tanden en kiezen. Hierop wordt weer een nieuw laagje plak gevormd etc.

De reden waarom ik soms wel eens last van heb is dat ik te weinig weerstand en vitamine C heb/binnen krijg. Toen ik voor het eerst van die rare gele plekken kreeg op me tanden (iel) ging ik meteen naar de tandarts. Het ziet er zo ranzig uit en doet pijn. De tandarts raadde me een of ander medicijn aan (soort van mondwater) en ik moest vitamine C&D bruistabletten innemen. Heel leuk en aardig, mijn ontsteking ging wel weg, maar pas naar 3 weken en het tandvlees was helemaal teruggetrokken.

Maar er is iets waarmee de ontsteking bij mij in slechts één week verdwenen is. Dit zul je niet geloven, maar de meest simpelste en goedkoopste mondwater van de supermarkt is het enigste wat echt goed helpt. Hallo Derlon Mondwater Totaal en dag tandvleesontsteking! Voor slechts €1,59 krijg je een fles met 500 ml mondwater. Na één week was alles weg, niks deed meer pijn en ik kon me tanden weer normaal poetsen. Wat was ik blij en wat is deze mondwater fijn. Het helpt niet alleen tegen tandvleesontsteking maar het heeft nog veel meer voordelen. Het mondwater bevat speicale bestanddelen die helpen je mond en gebit gezond en schoon te houden: Fluoride versterkt je tandglazuur, de ontwikkeling van tandplak vermindert, de  vorming van tandsteen wordt bestreden, de antibacteriële werking helpt tandvleesproblemen voorkomen (en verhelpen!) en de aangename mintsmaak (ik hou echt niet van mint) verfrist je mond en zorgt voor een langdurige frisse adem. Wat wil een mens nog meer?

Ik weet bij een volgende tandvleesontsteking wel wat ik moet gebruiken. Ook wanneer je geen ontsteking hebt is deze mondwater dus best goed voor de rest van je gebit. Ik gebruikte het mondwater elke dag na het tandenpoetsen (twee keer per dag) en ik kan niet meer zonder.

Voor als je mondwater nog niet genoeg vind bij een tandvleesontsteking, helpt het eten van dit voedsel misschien wel. In deze groenten, fruit en ander eten zit namelijk veel vitamine C&D, dat de ontsteking moet tegengaan:

- Fruit (vooral citrusvruchten), kool en andere
bladgroenten, nieuwe aardappelen (vitamine C)
-Margarine, eidooier, vette vis, groenten (vitamine D).
- Dit is geen eten, maar in de zon liggen helpt heel goed voor de vitamine D. Vitamine D kan in de huid worden gevormd onder invloed van ultraviolette straling in zonlicht.


Ik hoop eerlijk gezegd dat jullie sowiso nooit last krijgen van tandvleesontsteking. Het is vreselijk en doet ontzettend pijn. Voor de lezers die er wel eens last van hebben: ik hoop dat dit jullie een beetje helpt!

De Derlon Mondwater is te koop bij de supermarkten die aangesloten zijn bij Superunie. Een lijst van supermarkten waar ze Derlon verkopen vind je hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen