30-04-13

Autorijles #1

                                           Large

Sinds februari dit jaar heb ik elke week rijles. Ik werd door mijn ouders gestimuleerd om ook maar een me rijbewijs te halen, omdat ik al 18 was. Bang dat ik was, dat ik iemand zou gaan aanrijden of een ongeluk veroorzaken zou, want ik had nog nooit eerder in een auto gereden. Wist ik veel waar de richtingaanwijzers zaten en in welke stand ik de stoel moest zetten? Hoe je een rotonde moest aanpakken of hoe je moest wegrijden bij de stoplichten. Maar nu weet ik het wel. Al 15 lessen gehad en nu vind ik het tijd om mijn rijles verhaal deel 1 aan jullie te vertellen (met tips).
LargeMijn eerste rijles kan ik me nog goed herinneren. Het was ergens op een middag in februari en het regende iets. De eerste les bij mij hoefde ik alleen gas te geven,sturen en richting aandoen. That's it. Voor de rest leerde ik nog hoe ik de stoel goed moest zetten. Ik wist nog wel dat ik vrij onzeker was, maar ik ging de auto binnen met een instelling van: We gaan even lekker een rondje rijden met de auto, hartstikke leuk! En het ging ook nog goed ook! Je hoeft helemaal niet bang te zijn dat je nog niks kunt of nog nooit auto heb gereden. Ik kon in het begin ook nog niks. Ze vragen in het begin echt wel of je al iets kunt of niet. Als je nog niks kunt, dan begin je dus meestal met rustig gas geven, sturen en richting geven. En dat is best makkelijk, want je hebt het zo onder de knie. En trouwens, andere mensen in het verkeer zien aan je auto dat je een lesauto bent en zullen echt niet gaan denken van: Goh, wat rijd die toch raar. En als het even niet goed lukt, dan herhaal je het gewoon nog een paar keer. Je hebt juist rijles om het rijden in een auto te leren!

Dus wees vooral niet bang de eerste les, want het stelt eigenlijk echt niks voor. Het is vooral heel leuk om even een rondje te maken in de auto en nieuwe dingen te leren. Ik ben heb nu 15 lessen gehad en ik heb het gevoel dat ik al heel veel geleerd hebt.

Ook heb ik zo snel mogelijk mijn theorie-examen gehaald, zodat ik snel kan afrijden. Over het theorie-examen zeg ik nog niet zoveel, want daar wil ik een aparte blogpost van maken waarin ik alles erover vertel en wat mijn leermethode hiervoor was (wat ook nog eens heel goed werkte!).

Hopelijk hebben jullie misschien wat aan deze blogpost gehad!

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen