13-08-13

Autorijles #2 : Het theorie examen

                    

Herinneren jullie nog het artikel over rijles die ik eind april maakte? Net 15 lessen gehad en nu zit ik alweer in de 30. Hoop ervaring rijker, want mijn praktijk komt eraan. Vrijdagochtend is het zover dan moet ik afrijden voor mijn autorijbewijs. Ik ben nog niet zenuwachtig Vandaag wil ik een artikel behandelen over het halen van je theorie, wat een goede leermethode is en waardoor je hem snel kan halen. Ook deel ik persoonlijke tips met jullie over het theorie examen.

Ik heb mijn theorie examen vrij snel gehaald. Ik raad het je absoluut aan om snel te beginnen met je theorie. Anders kom je in de knoopt met je praktijk examen en je aantal lessen. Stel je bent niet goed in theorie en je hebt er moeite mee, dan heb je tenminste nog wat speling als je eerder begint. En het is natuurlijk altijd handig om je theorie zo vroeg mogelijk te hebben, omdat je tijdens rijles echt alle verkeersregels moet weten.

Ik had voor mijn theorie twee boeken: een boek met theorie en een boek met oefenexamens en vragen. Ik heb eerst het hele theorie boek geleerd in één keer. Daarna ben ik vooral oefenexamens gaan maken. Ik merkte toen dat ik bij sommige onderwerpen veel fouten had. Die onderwerpen ben ik nog eens extra gaan studeren en toen had ik die vragen tijdens het oefenexamen goed. Mijn tip is vooral: oefenen oefenen en oefenen! Ik merkte dat ik tijdens mijn theorie examen serieus soms dezelfde vragen kreeg als tijdens de oefenexamens uit het boekje. Daardoor wist ik van veel vragen dat ik ze goed had en dat geeft gewoon een beter gevoel. Oke, ik weet dat oefenen saai is, maar als jij straks met je theorie examen naar buiten loopt, dan ben je er dankbaar voor dat je zo hard gewerkt hebt ervoor.

Ik heb mijn boeken gehaald bij de plaatselijke bibliotheek. Het vrij recente boeken van 2012 die ik nog prima kon gebruiken. Ik had ook nog boeken van 2008, maar de verkeersregels zijn alweer veranderd, dus kon ik die boeken niet echt gebruiken.

Voor gevaarherkenning geldt eigenlijk hetzelfde: oefenen! Ik was best slecht hierin, had 8 fouten gehaald op het examen zelf. En als je een bepaald iets niet snapt dan kun je altijd nog vragen aan iemand die wel een rijbewijs heeft en natuurlijk je rijinstructeur.

          
              

En dan komt de dag dat je je theorie examen hebt. Mijn moeder is die ochtend mee geweest en dat heeft wel geholpen, omdat je dan niet alleen bent. Je moet er ook op letten dat je je examen op een goed tijdstip plant. Ik weet van mezelf dat ik 's middags het minst actief ben en 's ochtends juist het meest omdat ik een ochtendmens ben. Daarom heb ik mijn examen ook 's ochtends gedaan. Nou hoe gaat zo'n examen? Je komt een kleine soort van kantoorruimte binnen met monitoren aan de muur en het plafond en aan iedere tafel zitten een soort van (wat ik erop vond lijken) pinautomaten:

                                             

Zo ziet het kastje er dus uit. Heel simpel: bovenaan een schermpje en dan een aantal knopjes. Bij sommige vragen moet je een snelheid invoeren met de cijfers, je krijgt ABC vragen en ja en nee vragen. En dan moet je op de knopjes drukken. Simpel as it is. Na het examen moet je even wachten op de uitslag of je geslaagd of niet geslaagd bent.

Nu wens ik jullie veel succes met jullie theorie examen en rijlessen. Mijn gouden tip is dus: oefenen. Neem er de tijd voor en laat je vooral niet afleiden. Neem een familielid of vriendin mee tijdens het examen om je te steunen en blijf rustig, want je kunt het echt! Ik hoop dat jullie wat aan de tips hebben gehad en ik zeg het nog eens: heel veel succes!!

Beeld: AvowebRijschoolkoningautotheorieoefenen

1 opmerking:

  1. Ben het helemaal met je eens! Oefenen is de sleutel tot succes bij het theorie examen. Wanneer je alleen de theorie uit een boekje leert kom je er niet aangezien je ook moet wennen aan de vraagstelling tijdens het theorie-examen. Hoe gaat het met lessen?

    BeantwoordenVerwijderen