21-10-13

Mijn leven als chemiestudent #1

                           

Sinds september 2013 mag ik mezelf een chemiestudent noemen. Ik studeer Chemie aan het Saxion in Enschede. Elke maand wil ik een update schrijven hoe mijn leven eruit ziet als student zijnde. In dit artikel staat update 1.

Ik begon dit schooljaar met een toffe introductieweek: de HOI-week. Op maandag en dinsdag had ik overdag een algemene introductie en daarna begon dan eindelijk de HOI-week op dinsdagmiddag! Het was een onvergetelijke week, lekker veel drinken, feesten en het was bovendien ook nog eens super lekker weer. Daarmee hebben we echt geluk mee gehad. Alles was goed geregeld en omdat ik nog geen kamer had, sliep ik in een sporthal met heel veel andere studenten en klasgenoten.

Ik heb een kleine klas. Onze chemie opleiding heeft 2 klassen waarvan onze klas ongeveer 13 studenten telt. Helemaal niet erg natuurlijk, want we hebben echt een leuke klas. De meeste mensen wonen in de buurt van Enschede, behalve ik. Haha ik zoek nog steeds een kamer, maar dat komt allemaal op zijn tijd.

                          

Hoe ziet mijn gemiddelde week eruit? Op maandag heb ik in de namiddag nog twee lessen. Een college duurt ongeveer anderhalf uur. Op dinsdag heb ik wel mijn zwaarste dag van half 9 tot 6. Woensdag heb ik alleen project dat niet lang duurt, donderdag heb ik weer de hele dag les tot half 5 en op vrijdag sta ik 's middags in het lab. Ik heb nu nog vier dagen theorie en één dag praktijk. In het lab doen we elke vrijdag 1 en soms 2 experimenten. De experimenten moeten allemaal goed voorbereid worden en er zijn best strenge regels voor het werken in een lab.

Het is wel wennen om soms met +- 100 mensen in een lokaal te zitten. Bij ons zijn er niet echt collegezalen, maar meer lokalen in het gebouw waar we zitten. Soms is het zo dat er mensen gewoon niet een stoel en tafel hebben om te zitten, omdat er te veel mensen zijn en te weinig plek.. Maar meestal heb ik les met mijn eigen klas en de andere chemie klas.

Ik moet nog wel heel erg wennen aan het feit dat ik zolang moet reizen. Ik woon ongeveer 14 km van Zwolle vandaan en moet elke dag eerst tien minuten fietsen naar het station, daarna de trein pakken naar Zwolle en daar overstappen op de trein naar Enschede. Ik ben elke dag 3,5 uur kwijt aan reizen.. Helaas kan ik door het lange reizen en veel huiswerk gewoon niet meer verder met mijn hobbies. Ik volleybalde altijd, maar daar heb ik echt geen tijd meer voor, wat ik ontzettend jammer vind. Gelukkig heb ik als alles goed gaat binnenkort een kamer dichtbij Enschede (:

                        

Wat vind ik tot nu toe nog van mijn studie? - Ik vind het heel leuk en het past echt bij me! Het is wel zo dat je goed moet zijn in rekenen en scheikunde, want anders haal je het gewoon niet (of moeilijk). De studie tot nu toe is echt veel rekenen met reacties, molverhoudingen etc.. Dat is wel belangrijk als je deze studie wilt doen.

Voor de rest gaat het goed met mij. Ik zou echt niet meer terug willen naar de middelbare school. Ik ben vooral blij dat ik geen natuurkunde meer heb, haha! Ik heb een veel leukere klas en doe veel meer andere dingen dan voordat ik ging studeren.

Ga je misschien zelf de studie Chemie doen of twijfel je erover, je kunt altijd contact opnemen en hou mijn blog in de gaten voor meer updates ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen